Welkom op deze pagina waar ik meer vertel over de verhalen en inspiratie achter een aantal van mijn schilderijen.

 

'A pleasant ambience'

(Beschikbaar)

 

Als kind wist ik niet precies wat ik wilde worden als ik later groot was. Maar één ding wist ik wel, ik wilde onafhankelijk zijn en de wereld zien!
 
Ondanks mijn ziekte ME heb ik mijn droom waar kunnen maken en veel gereisd.
Als fotograaf en verslaggever voor kranten en tijdschriften en voor hulporganisaties.
 
Inmiddels ben ik door mijn ziekte aan huis gebonden en bovendien moeder van drie kinderen.
Nu reis ik via mijn kunst de wereld over.
 
Dit werk maakt deel uit van mijn serie: 'Wereldreis in schilderijen'.

 

'Tell me a story of hope and joy'

(Niet beschikbaar)

 

Dit werk ademt de sfeer van 1001 nacht. Een vrouw ligt tussen prachtige kussens. Ze nodigt je uit om bij haar te komen zitten of liggen, zodat ze je haar troostrijke verhalen over hoop en plezier kan vertellen. Of dat ze kan luisteren naar jouw unieke verhaal.

 

In het schilderij zijn verschillende symbolen verwerkt. Zoals olifanten die staan voor kracht, wijsheid en vriendelijkheid, pauwen die staan voor trots en schoonheid, een tor die staat voor gezondheid, de handen van Fatima voor geluk en de vogel voor vrijheid.

Het is een schilderij om in weg te dromen als je het even moeilijk hebt, graag wilt ontspannen, of als je gewoon van een prachtig verhaal houdt.

 

Met dit schilderij wil ik duidelijk maken dat iedereen een verhaal heeft. Soms zijn de verhalen zwaar of verdrietig en op andere momenten zijn ze licht en vrolijk. Door naar elkaar te luisteren ontstaat er meer onderling begrip en verbinding en dat hebben we hard nodig in deze tijd.

Dit werk maakt deel uit van mijn serie 'Wereldreis in schilderijen'.

'I went to Africa for a year'

(Niet beschikbaar)

 

Ruim dertig jaar geleden reisde ik als jonge 21 jarige vrouw voor verschillende hulporganisaties een jaar lang door 17 verschillenden landen in Afrika. Als je het hebt over Afrika, denken de meeste mensen meteen aan een verscheurde wereld vol honger en conflicten. Maar dit is zeker niet de enige kant van dit enorme continent.

 

Wat mij, naast de overweldigende schoonheid en diversiteit van het landschap, het meest opviel en wat diepe indruk op mij heeft gemaakt, is de onvoorstelbare levenslust en kracht van de vrouwen.

Het waren de vrouwen die het continent droegen. Letterlijk door de kinderen, de oogsten en het water te dragen en figuurlijk door met een indrukwekkende trots hun vaak zware lot te dragen.

De vrouwen waren de symbolische koninginnen van dit continent. Daarom wilde ik als eerbetoon aan alle Afrikaanse vrouwen een sterke Afrikaanse vrouw afbeelden die als een koningin rust op een met prachtige, rijke kussens versierde sofa.

 

Dit werk maakt deel uit van mijn serie 'Wereldreis in schilderijen'.

HOPE

(Niet beschikbaar)

 

Hope staat voor strijd, machteloosheid en het gevangen zitten in een situatie/ziekte. Tegelijkertijd geeft het hoop aan. Hoop op een lichtere/betere toekomst. Het donkere deel zit vol bedreigingen, maar heeft ook een eigen schoonheid. De wegvliegende vogel staat voor (bewegings)vrijheid en bevrijding, het lichte deel voor de toekomst.

Het woord ‘hoop’ heeft verschillende lagen. Ziek zijn of iets anders heftigs meemaken is een ‘hoop’. Er komt een hoop op je af, je maakt een hoop mee. Je verliest een hoop en soms verlies je hoop. Je situatie kan hopeloos zijn of hopeloos voelen. In de middeleeuwen stond het woord ‘(slag)hoop’ voor een legereenheid bestaande uit een voorhoede, een bataille en een achterhoede. Daarmee hoopte ze de slag te winnen. Soms is hoop het enige waar we ons nog aan vast kunnen houden en soms is vasthouden van hoop onze redding.

'All the colors of Bollywood'

(Beschikbaar)

 

Ik houd van kleur! In mijn werk 'Bollywood' komen verschillende aspecten van mijzelf samen. Overal in mijn huis kun je voorwerpen en meubeltjes uit India vinden en mijn bank ligt vol Indiase kussens. Zolang als ik me kan herinneren trekken de vrolijke kleuren uit India mij aan. Die kleurige uitbundigheid heb ik in dit schilderij proberen te verwerken. Ik denk dat de wereld wel wat meer kleur kan gebruiken.

 

Daarnaast maakt dit werk deel uit van mijn serie 'Wereldreis in schilderijen'.

Nu ik vanwege ziekte niet meer in staat ben de wereld over te gaan, reis ik binnen de muren van mijn atelier de hele wereld over.

'The garden of the brave'

(Beschikbaar)

 

Dit werk is een eerbetoon aan iedereen die zich vanwege een chronische ziekte of handicap niet meer vrij kan bewegen. Diegene die aan huis, bank of bed gebonden zijn en toch in staat blijken, om naast de pijn, het gemis en het verdriet, hun hoofd en hart te openen voor de 'buitenwereld'. Die liefdevol omgaan met lotgenoten, die kunnen genieten van het kleinste beetje leven, die hun energie gebruiken om er ondanks alles ook voor anderen te zijn. Die volhouden of loslaten uit liefde.

Voor diegene die op onvoorstelbare wijze boven zichzelf uitstijgen en die gewoonweg ontzettend dapper zijn.

 

Het wit in dit schilderij staat voor kracht, licht, dapperheid, goedheid en redding. Ook is wit de kleur van een nieuw begin of verandering, als een wit canvas dat nog zoveel mogelijkheden biedt en uitnodigt om creatief te zijn.

 

'Impossible Possibilities'

(Beschikbaar)

 

Dit werk laat zien hoe het is om chronisch ziek te zijn. Om al je ideeën, dromen, schoonheid, verlangens los te moeten laten. Om te ervaren dat al je talenten onbereikbaar worden.
 
Je ziet een liggende vrouw met gesloten ogen, nog slechts in staat te dromen over haar mogelijkheden, maar niet meer in staat om ze daadwerkelijk vorm te geven, vast te pakken of waar te maken.
Bovenin het schilderij zie je tientallen luchtbellen gevuld met ideeën, dromen, schoonheid, verlangens en talenten. De luchtbellen zweven onbereikbaar en onaanraakbaar voorbij. De vrouw wordt van ze gescheiden door een brede bruine band die slechts heel af en toe wat leven doorlaat. Een kort moment van contact dat zich buiten haar dagelijkse realiteit afspeelt.
 
De grote bloem aan haar voeteneind staat voor een veelbelovende start, haar indrukwekkende persoonlijkheid en kracht.
 
Impossible Possibilities heeft de eerste prijs gewonnen in een wedstrijd van de online kunstgalerie: 'Leven met ME is kunst'. Zij zeggen: 'Impossible Possibilities is van een ontroerende schoonheid en laat tegelijk zeer treffend zien wat wij missen als ME-patiënten'. 

 

'Freedom'

(Beschikbaar)

In 'Freedom’ drijft een vrouw met de stroom mee. Alles om haar heen is mooi en zacht. Ze wordt gedragen door het kabbelende water en omringd door mooie kleuren, vormen en bloemen.

 

Dit schilderij gaat over het verlangen dat we allemaal wel eens hebben om gedragen te worden en verlost te zijn van verwachtingen, verplichtingen, routine, pijn, eenzaamheid, ziekte en verdriet.

Om volledig zorgeloos en ontspannen te zijn.

'Sometimes you just need to be safe'

(Beschikbaar)

 

‘Safe’ gaat over het je veilig voelen. Een veilige bubbel voor jezelf creëren, of veilig zijn voor alle druk(te), indrukken, prikkels, oordelen en verwachtingen van buitenaf.

Daarnaast gaat het over je even terugtrekken op een mooie, warme, veilige plek, waar je kunt opladen voordat je opnieuw kunt beginnen.

'I'm sorry, I didn't know (but I'm so happy you are here).'

 

Soms heb je het gevoel dat iets moet, het moet eruit. Zo ging het met dit schilderij. Terwijl ik rustig bezig was met een ander werk, drong dit beeld zich aan mij op. Ik had geen andere keuze dan een nieuw canvas te pakken en te beginnen. Binnen een paar weken stond het erop. 

Dit schilderij vertelt het verhaal van een ernstige zieke vrouw met een niet erkende aandoening (gesymboliseerd door de slang) en haar kind. 

De vrouw ligt hulpeloos op haar rug in een donkere omgeving. Ze verdwijnt langzaam uit het bestaan en gaat op in de achtergrond. Ze is door haar ziekte, haar positie, niet (meer) in staat om het lichte deel (om naar buiten te gaan, deel te nemen aan de maatschappij) te zien.

De spinnen staan symbool voor het vastzitten in een web, een situatie (ziekte) waar geen mogelijkheid tot ontsnappen blijkt te zijn. Een dreiging van buitenaf, een gevoel van onveiligheid en opgesloten zijn in je lichaam, een lichaam als gevangenis. 

De mier staat symbool voor het dragen van een zwaar gewicht, dat zwaarder is dan jezelf, maar ook voor doorzettingsvermogen en volhouden.

De adelaar staat symbool voor gezondheid, kracht, hoop en de verbinding met het goddelijke.

De vrouw is zwanger en de weg naar de baarmoeder is vol liefde, schoonheid en hoop, waar de roze bloem en de hartjes symbolen van zijn. Alleen wat de vrouw niet wist en wat de afschuwelijke waarheid zal blijken te zijn, is dat ze haar ziekte doorgeeft aan haar kind. De roze bloem met de vlammende stenen en de dreiging van de tijger drukken deze pijn en angst uit. 

De vrouw reikt met twee handen naar de hemel en laat een vogel (vredesduif) los als symbool voor ontsnapping en vrijheid, alleen de vogel vliegt niet richting het licht, maar richting het donker als symbool voor de onzekerheid, twijfel, angst – zal hij ondanks de gevaren (spin staat klaar) het licht wel bereiken, zal haar kind ooit een volwaardig leven kunnen leiden en haar weg naar de maatschappij vinden, vindt de vogel zijn weg??

De vrouw huilt van verdriet, maar haar reikende, steunende handen beelden uit dat ze niet opgeeft, dat ze alles zal doen om haar kind te ondersteunen en te redden. 

Het oog symboliseert de buitenwereld die haar argwanend in de gaten houdt en haar bekritiseert. Maar de engeltjes in de bloem staan voor haar medepatiënten en geliefden die om haar heen staan en haar ondanks alles steunen.

Het lichte deel zit vol leven met bijtjes als symbool voor dat leven en de vlinders als symbool voor een nieuw begin, een transformatie en hoop. Vanuit het licht ontstaat een nieuwe schitterende werkelijkheid. Uiteindelijk overwint het licht het donker.

 

'One thing and another'

(Beschikbaar)

 

Tijdens mijn wereldreizen in schilderijen, wilde ik heel graag naar Mexico. Mijn fascinatie voor het land en de cultuur zijn in eerste instantie ontstaan door een bewondering voor Frida Kahlo. Niet alleen omdat ze haar leven zo hartverscheurend en overtuigend heeft vastgelegd in haar schilderijen, maar vooral ook omdat ik me herken in haar kleurrijke kledingstijl, en het leven met chronische pijn en fysieke beperkingen.

 

Mijn tweede fascinatie betreft 'Día de los Muertos', de dag van de doden waarbij de Mexicanen op een uitbundige en feestelijk manier hun doden herdenken. Daarnaast vereren ze de 'Maagd van Guadalupe', oftewel de maagd Maria, die in 1531 meerdere keren aan de Azteekse jongen Juan Diego verscheen en sindsdien een grote rol speelt in de religieuze beleving van de bevolking van Mexico, waarvan 90% Rooms-katholiek is. Ondanks dat zo'n overgrote meerderheid Katholiek is, heeft Mexico nooit de oude (o.a. Indiaanse en Azteekse) tradities losgelaten en kan het daar allemaal naast elkaar bestaan. Dat vind ik geweldig inspirerend.

 

In dit werk met een afbeelding van 'De maagd van Guadalupe', heb ik de diversiteit van Mexico verwerkt met behulp van kleur, dieren, planten, symbolen en vormen.